آموزش بازی پاسور از صفر تا صد: حکم، شلم و چهاربرگ

نویسنده: بدریه رستمی
آموزش و راهنما

آخرین بروزرسانی: ۱۵ شهریور ۱۴۰۴

آموزش بازی پاسور از صفر تا صد: حکم، شلم و چهاربرگ
همین حالا آموزش بازی پاسور را یاد بگیر؛ قوانین، امتیازدهی و نکات حکم، شلم و چهاربرگ برای حرفه‌ای شدن تو کارت‌بازی.

اگه دنبال یه سرگرمی جذاب و هیجان‌انگیزی؛ یادگیری آموزش بازی پاسور یکی از بهترین انتخاب‌هاست. تو این مقاله، سه بازی محبوب ایرانی شامل حکم، شلم و چهاربرگ رو به صورت کامل آموزش میدیم و قوانین، امتیازدهی و نکات استراتژیکشون رو توضیح میدیم.

آموزش بازی پاسور: معرفی بازی حکم

دسته کارت های بازی حکم

حکم یکی از پرطرفدارترین بازی‌های پاسوره که تقریباً همه ایرانی‌ها تجربه‌ش کردن.  هدفش ساده‌ست: اولین تیم یا بازیکنی که ۷ امتیاز جمع کنه، برنده‌ست. کلمه‌ی «حکم» یعنی دستور یا فرمان، ولی توی پاسور منظورش اون خالیه که به عنوان حاکم انتخاب میشه؛ ترتیب بازی هم مثل همیشه خلاف عقربه‌های ساعته.

حاکم کیه؟

اول هر دست یه نفر میشه حاکم. این آدم چندتا امتیاز ویژه داره: اول از همه کارت میگیره، بعدش خال حکم رو انتخاب میکنه و مهم‌تر از همه شروع‌کننده‌ی بازی هم همونه.

بازیکن‌ها و کارت‌ها

حکم رو میشه دو، سه یا چهار نفره بازی کرد، اما مدل چهارنفره‌ش از همه معروف‌تره. توی این حالت معمولاً دو به دو تیم میشن و روبه‌روی هم میشینن. بازی با همون ۵۲ کارت معمولی انجام میشه و ارزش کارت‌ها هم از بالا به پایینه:  A (آس)، K (شاه)، Q (بی‌بی), J (سرباز)، بعدشم ۱۰ تا ۲.

آموزش حکم چهارنفره

آموزش بازی پاسور حکم

اول بازی باید حاکم، یار حاکم و دیلر مشخص شن. کارت دادن از یکی شروع میشه و خلاف ساعت به همه میرسه. اولین نفری که آس بیاره، حاکمه. اگه نفر بعدی هم آس بیاره، میشه یار حاکم. اگه لازم باشه، جاها عوض میشه تا یارا روبه‌روی هم بشینن. دیلر هم کسیه که سمت چپ حاکمه و از تیم مقابلشه.
قبل از پخش کامل کارت‌ها، یار حاکم میتونه دسته رو بُر بزنه. بعد دیلر تو سه مرحله کارت میده (۵ تا، ۴ تا، ۴ تا) تا همه ۱۳ کارت داشته باشن. اولین کارت‌ها همیشه میره برای حاکم. حاکم فقط با نگاه به ۵ کارت اول باید خال حکم رو اعلام کنه، واسه همین همون‌جا کارت دادن متوقف میشه حکم مشخص شه.

شروع بازی حکم

بازی رو حاکم با اولین کارت شروع میکنه. بقیه هم باید همون خال رو بندازن. اگه کسی نداشت، میتونه هرچی دلش خواست بندازه، حتی حکم. همیشه بالاترین کارت حکم برنده‌ی دسته‌ست، ولی اگه اصلاً حکم بازی نشه، بالاترین کارت از همون خالی که اول زده شده می‌بره. کسی که یه دست رو میبره، شروع‌کننده‌ی دست بعدیه.

امتیازگیری

اولین تیمی که ۷ دست ببره، یه امتیاز میگیره. حالا اگه تیم حاکم همه‌ی ۷ دست رو بدون شکست ببره، به‌جای یه امتیاز، دوتا میگیرن (که بهش می‌گن "کت"). اما اگه تیم مقابل همین کارو بکنه، شاهکار کرده و سه امتیاز میگیره (حاکم کُتی). بازی تا وقتی ادامه داره که یه تیم به ۷ امتیاز برسه و برنده بشه. قانون حکم هم اینطوریه؛ اگه تیم حاکم برنده بشه، حاکم سر جاش میمونه. اگه تیم مقابل ببره، کارت دادن میره نفر بعدی و حاکم عوض میشه؛ سمت راست دیلر قبلی.

آموزش حکم سه‌نفره

تو این حالت، یه کارت ۲ از دسته حذف میکنن تا بشه ۵۱ کارت. هر نفر ۱۷ تا کارت میگیره. با پخش کارت، اولین کسی که آس بیاره حاکمه و نفر سمت چپش دیلره. کارت‌ها تو چهار مرحله پخش میشن (اول ۵ تا، بعد سه بار ۴ تا). حاکم بعد از ۵ کارت اول باید حکم رو اعلام کنه. بازی همون قانون چهارنفره رو داره. امتیازگیریش هم جالبه: اگه یه نفر همه‌ی ۷ دست رو ببره، بازی همون‌جا تمومه. اگه اون نفر حاکم باشه، ۲ امتیاز میگیره و اگه نباشه، ۳ امتیاز. حالت‌های مساوی هم قاعده‌های خودشون رو دارن، ولی در کل هرکی زودتر به ۷ امتیاز برسه، برنده‌ست.

آموزش حکم دونفره

آموزش حکم دونفره

اینجا بازی یه کم فرق داره. همون اول حاکم و دیلر مشخص میشن (با آس آوردن). دیلر ۵ کارت به حاکم میده و ۵ کارت برای خودش. بقیه‌ی کارت‌ها میرن وسط . بعد حاکم خال حکم رو انتخاب میکنه و باید ۳ کارت بندازه دور. دیلر هم ۲ کارت دور میندازه. بازیکنا نوبتی کارت‌های وسط رو برمیدارن. کارت اول رو میبینی، اگه خواستی نگه میداری و کارت دوم رو میندازی. اگه نخواستی، اولی رو میندازی و دومی رو مجبوری  برداری. این کار ادامه پیدا میکنه تا همه کارت‌ها تموم شن. آخرش همه ۱۳ کارت دارن. روش بازی و امتیازگیریش تقریباً مثل چهارنفره‌ست: بالاترین حکم برنده‌ست، اگه حکمی نباشه بالاترین کارت همون خال میبره. هرکس زودتر ۷ دست ببره، یه امتیاز میگیره. کت کردن و حاکم کُتی هم اینجا هست.

اصطلاحات معروف  بازی حکم

کت (Kot)وقتی یه تیم یا بازیکن همه‌ی ۷ دست اول رو ببره (۲ امتیاز).
حاکم کُتی وقتی موفق بشی خود حاکم یا تیم حاکم رو کت کنی (۳ امتیاز).
حکم لازموقتی حکم بازی کنی و بقیه مجبور شن حکم بدن.
بریدنوقتی اون خال رو نداری و با حکم دسته رو میبری.
رد کردن وقتی خال نداری ولی حکم هم نمیدی چون مطمئنی یارت دسته رو میبره.
پایین اومدنوقتی کارت کوچیک بازی میکنی چون مطمئنی دسته رو میبازی.
بالا اومدن

وقتی کارت بالا بازی میکنی تا نفر بعد مجبور شه کارت بالاتری بندازه.

آموزش بازی پاسور: شلم

 آموزش بازی شلم

شلم یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌های کارتی ایرانیه که هم استراتژی میخواد، هم کمی شانس. این بازی هم به صورت تیمی و هم فردی انجام میشه و هدفش اینه که بازیکن یا تیم حاکم سریع‌تر به امتیاز هدف برسه.

آموزش قوانین و روند بازی شلم

شلم با ۵۲ کارت پاسور انجام میشه و هر بازیکن ۱۲ کارت دریافت میکنه. چند کارت هم وسط میز به پشت قرار میگیرن . بازی از چند مرحله تشکیل شده:
اول، بازیکنان نوبتی امتیازهایی که فکر میکنن میتونن به دست بیارن رو اعلام میکنن و بالاترین امتیاز تعیین‌کننده حاکم بازی میشه. حاکم بعد از این مرحله کارت‌های زمین رو برمیداره و چهار کارت از دستش رو با اون‌ها جابجا میکنه. بعد حاکم حکم بازی، یعنی خال برتر، رو مشخص میکنه و بازی دست‌ها شروع میشه. هر بازیکن باید تو هر دست؛ کارت هم‌خال با کارت شروع شده رو بندازه و اگر اون خال رو نداشت، میتونه کارت حکم یا هر کارت دیگه‌ای رو بازی کنه. بالاترین کارت حکم برنده اون دست میشه و اگه هیچ حکمی نباشه، بالاترین کارت هم‌خالش برنده دسته میشه. بعد از تموم شدن دست‌ها، بازیکنان امتیازهاشون رو حساب میکنن و هدف اینه که تیم یا بازیکن حاکم به امتیاز هدف برسه.

امتیازدهی در بازی شلم

هر دست چهار کارت برده شده۵ امتیاز
کارت‌های ۵ لو۵ امتیاز
کارت‌های ۱۰ لو۱۰ امتیاز
کارت‌های آس یا تک۱۰ امتیاز
جوکر قرمز۲۰ امتیاز
جوکر سیاه۱۵ امتیاز
مجموع امتیاز کل بازیمعمولاً ۱۶۵، با جوکرها ۲۰۰

تیم حاکم باید به امتیازی که در مرحله حراج اعلام کرده برسه؛ اگر موفق بشه همون امتیاز بهش تعلق میگیره و اگر نه، امتیازش منفی میشه.

  • شلم مثبت: جمع کردن همه کارت‌ها توسط تیم حاکم (۳۳۰ امتیاز)
  • شلم منفی: نرسیدن به حداقل نیم مجموع امتیازها (جریمه)
  • شلم‌خواندن: اعلام گرفتن همه دست‌ها؛ در صورت موفقیت یا شکست، امتیاز ویژه دریافت میشه

نقش جوکر در بازی شلم

در بعضی نسخه‌ها، دو کارت جوکر به دسته اضافه میشه که یکی قرمز و یکی سیاهه. جوکرها همیشه حکم مطلق محسوب میشن و قدرتشون از همه کارت‌ها بالاتره؛ هیچ وقت به عنوان کارت شروع دست استفاده نمیشن و خال زمینه هم نمیشن. با اضافه شدن جوکرها، مجموع امتیاز کل بازی از ۱۶۵ به ۲۰۰ میرسه و حداقل امتیاز  افزایش پیدا میکنه؛ نگه داشتن یا بازی کردن جوکر در زمان مناسب میتونه سرنوشت بازی رو تغییر بده. ترتیب قدرت تو خال حکم به این صورته: جوکر قرمز > جوکر سیاه > آس حکم > سایر کارت‌ها تا ۲ لو

آموزش بازی پاسور: چهاربرگ

آموزش بازی پاسور چهار برگ

پاسور یا همون چهاربرگ، از اون بازی‌هاییه که همه‌جا تو ایران طرفدار داره. یه سری هم بهش میگن «هفت‌خاج» یا «یازده‌تایی». قانون اصلیشم ساده‌ست: اولین کسی که امتیازش به ۶۲ برسه، برنده‌ست؛ یادگیری چهاربرگ، بخش دیگه‌ای از آموزش بازی پاسوره و برای علاقه‌مندان به این بازی‌ها ضروریه.

چند نفره میشه بازی کرد؟

معمولاً دو نفره بازی میکنن، ولی میشه سه‌نفره یا چهارنفره هم بازی کرد. اگه چهارتایی باشین، میتونین دو به دو تیم بشین. کارت هم یه دست کامل ۵۲تاییه و بازی پادساعتگرد میچرخه.

پخش کارت

دیلر (همون پخش‌کننده) به هر نفر ۴ تا کارت میده و ۴ تا هم رو زمین میذاره. اگه تو اون ۴ تا کارت زمین سرباز بیفته، سریع جمع میشه و یه کارت جدید جاش میاد.اگه دو تا سرباز یا سه‌تا شاه یا بی‌بی بیفته، همه کارت‌ها جمع میشه و از اول بُر میخورن. هر وقت دست همه خالی شد، دوباره به هر نفر ۴ کارت داده میشه (ولی دیگه به زمین کارتی اضافه نمیشه). این ماجرا ادامه داره تا کل ۵۲ کارت بازی بشن.

  • بازی دو نفره: ۶ بار کارت داده میشه.
  • بازی چهارنفره: ۳ بار کارت داده میشه.

نوبت بازی

بازی از نفر سمت راست دیلر شروع میشه. هرکی تو نوبتش یکی از کارتهاشو میذاره روی زمین.اگه کارت بتونه چیزی جمع کنه، همون موقع برمیداره.اگه نه، همون‌جا میمونه واسه نفر بعدی. آخر بازی هم هر چی کارت رو زمین مونده، میره برای آخرین کسی که کارت جمع کرده.

قانونای جمع کردن کارت

جفت کردن: شاه (K) فقط شاهو میگیره، بی‌بی (Q) هم فقط بی‌بی رو. (ارزش عددی ندارن؛ جزو جمع ۱۱ نیستن)

جمع تا ۱۱: کارتای عددی (آس تا ۱۰) رو میتونی جوری برداری که جمعشون بشه ۱۱. مثلاً ۶ با ۵، یا ۶ با ۲+۳.
سرباز: همه‌ی کارتای زمین رو جمع میکنه به جز شاه و بی‌بی. اگه فقط اینا باشن، سربازت بی‌مصرف میمونه رو زمین.
یه نکته: مجبور نیستی همیشه کارت جمع کنی. ولی اگه کارتی بذاری که جمع بشه، باید برداری.

سور زدن

وقتی بدون سرباز همه‌ی کارتای زمینو جمع کنی، بهش میگن سور و ۵ امتیاز میگیری.

  • رو زمین یه بی‌بیه و تو هم بی‌بی بذاری → سور.

  • رو زمین ۲ و ۳ه و تو ۶ بذاری → سور.

تو دست آخر سور نداریم. وقتی امتیازت به ۵۰ برسه، دیگه سور حساب نمیشه. هر سور ۵ امتیازداره ؛ برای نشونه‌گذاری سور، یکی از کارتاتو جدا میذاری. اگه حریف سور بزنه، یکی از نشونه‌هات برمیگرده.

بعد از تموم شدن دست، امتیازها اینطوری حساب می‌شن:

  • بیشترین خاج (حداقل ۷ تا) → ۷ امتیاز
  • ۲ خاج ♣ → ۲ امتیاز
  • ۱۰ خشت ♦ → ۳ امتیاز
  • هر آس (A) → ۱ امتیاز
  • هر سرباز (J) → ۱ امتیاز
  • هر سور → ۵ امتیاز

 

جمع‌بندی

یادگیری آموزش بازی پاسور، چه حکم باشه، چه شلم یا چهاربرگ، ترکیبی از استراتژی و شانسه و بهترین راه برای حرفه‌ای شدن در بازی پاسوره. اگه شما هم یه ترفند یا استراتژی باحال برای بازی پاسور بلدی، حتما تو کامنت‌ها با ما به اشتراک بذار.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه