آموزش کامل بازی حکم چهار نفره (با استراتژیهای تیمی)
آخرین بروزرسانی: ۱۵ شهریور ۱۴۰۴

میخوای حکم ۴ نفره رو مثل حرفهایها بازی کنی؟ اینجا یاد میگیری چطور یه یار خوب باشی و با استراتژیهای تیمی برنده بشی. راهنمای قدم به قدم ما رو بخون!
حکم چهار نفره فقط یه بازی کارتی ساده نیست؛ یه کار تیمیه! درسته که توی آموزش کلی بازی حکم همه چیز رو یاد میگیریم، اما اینجا جاییه که تمام هیجان و جذابیت این بازی به همکاری تو و یارت بستگی داره. اینکه بدونی کی باید بهش راه بدی، کی باید کمکش کنی و کی باید ورقهای حریف رو بکشی بیرون. اینجا قرار نیست فقط قوانین خشک رو بهت بگیم. میخوایم بهت یاد بدیم چطوری یه یار خوب باشی و با هماهنگی، تیم حریف رو شکست بدین. پس اگه آمادهای که از یه بازیکن معمولی به یه همتیمی عالی تبدیل بشی، بزن بریم!
شروع بازی: یارکشی و تعیین حاکم

اولین قدم اینه که تیمها مشخص بشن. دو نفری که روبروی هم میشینن، با هم یار میشن. بعد از اینکه دیلر (پخشکننده) مشخص شد، به هر نفر ۵ تا کارت میده و بازیکنی که بالاترین «آس» رو داشته باشه، «حاکم» میشه.
اگه میخوای با جزئیات کامل و قوانین دقیق (مثل اولویت آسها ♠ > ♥ > ♣ > ♦) آشنا بشی، میتونی به مقاله کامل قوانین بازی حکم ما سر بزنی.
قلب بازی: روند ۱۳ دست و نقش تو به عنوان یار
بعد از اینکه حاکم مشخص شد، با توجه به کارتهای دستش، بهترین خال رو به عنوان «حُکم» اعلام میکنه. بعد دیلر بقیه کارتها رو پخش میکنه تا دست همه ۱۳ تایی بشه. بازی توسط حاکم شروع میشه و ۱۳ دست ادامه پیدا میکنه.
هدف تیم شما اینه که از این ۱۳ دست، حداقل ۷ تاش رو ببرین تا ۱ امتیاز بگیرین. حالا چطوری با کمک یارت به این هدف برسی؟
مهمترین بخش: استراتژیهای کلیدی برای بازی تیمی

اینجا فرق بین یه بازیکن معمولی و یه یار خوب مشخص میشه.
استراتژی ۱: «سَر دادن» یا اعتماد به یار
این یعنی الکی کارت قوی خودت رو روی کارت قوی یارت نسوزونی!
مثال: فرض کن حریف بازی رو با «۱۰ پیک» ♠ شروع کرده. یارت که قبل از تو بازی میکنه، «آس پیک» ♠ رو میندازه. حالا نوبت توئه و تو هم «شاه پیک» ♠ رو داری. انداختن شاه اینجا یه اشتباه بزرگه! چون یارت به احتمال ۹۹٪ اون دست رو برده. تو باید یه پیک ضعیف بازی کنی (سر بدی) و شاه خودت رو برای یه دست دیگه که شاید خودت لازمش داشته باشی، نگه داری.
استراتژی ۲: «خالی کردن» برای کمک به تیم
یعنی از یه خال که ضعیفی، سریع خودت رو راحت کنی تا بتونی با کارتهای حُکم به یارت کمک کنی.
مثال: خال حکم «دل» ♥ است. تو دستت فقط یه دونه کارت «گشنیز» ♣ داری (تک گشنیزی). اولین باری که یکی گشنیز بازی کرد، سریع اون تک گشنیزت رو بازی کن تا دستت از گشنیز خالی بشه. حالا از دست بعدی، هر وقت حریفها با آس یا شاه گشنیز بازی کردن تا دست رو ببرن، تو چون دیگه گشنیز نداری، میتونی با یه «دل» ♥ دستشون رو ببُری و برای تیمت امتیاز بگیری!
استراتژی ۳: مدیریت کارتهای حکم
کارتهای حکم، سلاحهای اصلی تیمتون هستن. اونها رو هدر ندین.
نکته: لازم نیست هر دستی که از یه خال نداری رو سریعاً ببُری. گاهی وقتا بهتره یه کارت بیارزش «رد بدی» تا حکمهای قویترت رو برای بریدن کارتهای مهمتر حریف (مثل آس و شاههاشون) نگه داری.
پایان بازی: شمارش امتیاز و اعلام برنده

بعد از ۱۳ دست، تیمی که ۷ دست یا بیشتر برده باشه، ۱ امتیاز میگیره. اگه یه تیم خیلی قوی باشه و بتونه حریف رو «کوت» یا حتی «شلم» کنه، امتیاز بیشتری میگیره.
معنی دقیق کوت، پرکوت و شلم و .... چیه و چند امتیاز دارن؟ تو مقاله کامل اصطلاحات بازی حکم همه رو با جزئیات توضیح دادیم.
اگه ۴ نفر نبودیم چی؟
بازی حکم چهار نفره اصل و اساس این سرگرمیه، اما گاهی اوقات ممکنه تعدادتون کمتر باشه. نگران نباشین، حکم برای اون شرایط هم راه حل داره!
برای بازی دو نفره: «اگه فقط دو نفر بودین، میتونین نسخه سریع و فکری بازی رو تجربه کنین. راهنمای کاملش رو تو مقاله آموزش بازی حکم دو نفره براتون آماده کردیم.»
برای بازی سه نفره: «اگه سه نفر بودین هم یه نسخه خاص و جالب وجود داره که تو مقاله آموزش بازی حکم سه نفره قوانینش رو کامل توضیح دادیم.»
ببینیم تو عمل چی میشه: مثال یه بازی واقعی
بیا دو دست از یه بازی فرضی رو با هم مرور کنیم تا ببینی این استراتژیها چطور کار میکنن.
شرایط: تیم شما (تو و یارت) در مقابل تیم حریف. حُکم، پیک ♠ است. حاکم از تیم حریفه و اون بازی رو شروع میکنه.
دست اول:
حریف ۱ (حاکم): با یه کارت قوی از خال غیر حُکم شروع میکنه تا قدرتنمایی کنه: آسِ دل (♥A).
تو: تو هم دل داری و یه کارت ضعیف بازی میکنی: ۵ِ دل (♥۵).
حریف ۲: اونم دل داره و یه کارت متوسط میندازه: سرباز دل (♥J).
یارت: یارت هم دل داره و شاه دل (♥K) رو بازی میکنه.
تحلیل دست اول: دست رو حریف ۱ با آس دل برد. ولی یه اتفاق خوب افتاد: تیم شما شاه دل یارت رو دید و حالا میدونه که دیگه هیچکس دل قویتر از آس حریف نداره. این اطلاعات برای دستهای بعدی مهمه.
دست دوم (حریف ۱ شروع میکنه):
حریف ۱: این بار یه گشنیز بازی میکنه: شاه گشنیز (♣K).
تو: تو فقط یه دونه گشنیز داری (تک گشنیز) و اونم ۲ گشنیزه. سریع بازیش میکنی تا دستت خالی بشه!
حریف ۲: اون آس گشنیز ♣A رو داره و بازی میکنه. الان اون برنده دسته.
یارت: یارت هیچ گشنیزی نداره! اینجا بهترین فرصته. اون با ضعیفترین کارت حُکمش، ۲ِ پیک (♠۲) دست رو میبُره!
تحلیل دست دوم: ببین چقدر عالی شد! با اینکه حریف آس و شاه گشنیز رو بازی کرد، ولی چون تو دستت رو خالی کرده بودی و یارت تونست از حکم استفاده کنه، تیم شما یه دست خیلی باارزش رو برد! این دقیقاً معنی بازی تیمیه.
نتیجهگیری
همونطور که دیدی، بازی حکم چهار نفره یه بازی پر از فکر و همکاریه. همیشه به بازی یارت دقت کن و سعی کن حرکاتت در خدمت تیم باشه. حالا که با این استراتژیها آشنا شدی، وقتشه که بری و با یارت تمرین کنی. مطمئن باش خیلی زود به یه تیم شکستناپذیر تبدیل میشین! تجربههات از اولین بازی تیمیات رو حتماً تو کامنتها برامون بنویس