آموزش بازی حکم به زبان ساده (قوانین + مثال قدم به قدم)
آخرین بروزرسانی: ۱۵ شهریور ۱۴۰۴

میخوای حکم بازی کردن رو یاد بگیری؟ با این آموزش خودمونی و ساده، قوانین و اصطلاحات بازی حکم رو یاد بگیر و با خیال راحت بازی کن!
تا حالا شده تو یه جمع دوستانه همه با هیجان کارت بازی کنن و تو فقط تماشاچی باشی؟ دوست داری این بار که گفتن «پایه حکم هستی؟»، با اعتماد به نفس بگی «آره!»؟ عالیه! اینجا قرار نیست با کلمههای سخت و قوانین پیچیده گیج بشی. این یک آموزش بازی حکم به زبون خودمونیه. فکر کن رفیقت داره بهت بازی رو یاد میده. قول میدم بعد از خوندن این راهنما، نه تنها قوانین رو کامل بلد باشی، بلکه برای بازی کاملاً آماده باشی!
قدم صفر: بیا با کارتها آشنا بشیم!

فکر کن ۵۲ تا کارت ما، چهار تا خانواده مختلف هستن. به هر کدوم از این خانوادهها میگیم «خال».
خانوادهها (خالها):
- ♠ پیک (Spades)
- ♥ دل (Hearts)
- ♣ گشنیز (Clubs)
- ♦ خشت (Diamonds)
حالا توی هر خانواده، اعضا از نظر قدرت با هم فرق دارن. به این قدرت میگیم «ارزش» کارت. ترتیب قدرت اعضای هر خانواده از قوی به ضعیف اینطوریه:
- فرمانده: آس (A) - این قویترین کارت هر خانوادهس.
- ژنرالها: شاه (K)، بیبی (Q)، سرباز (J)
- سربازای عادی: از شماره ۱۰ (قویترین) تا ۲ (ضعیفترین)
نکته کلیدی: یادت باشه، در حالت عادی، هیچ خانوادهای از اون یکی قویتر نیست. یعنی آسِ پیک با آسِ دل همقدرته.
زبون مخصوص حکم: کلمههایی که باید بلد باشی
قبل از اینکه قوانین رو بگیم، بیا زبون حکمبازها رو یاد بگیریم. این چندتا کلمه، کلید فهمیدن بازیه:
حاکم: فکر کن کاپیتان تیم تو یه دوره از بازیه. مهمترین وظیفهاش اینه که «خال حکم» رو انتخاب کنه.
خالِ حُکم: اون خانوادهای از کارتها که حاکم انتخابش میکنه و تو اون دور، یه جورایی «سوپرپاور» به دست میاره.
بُریدن: این همون قدرت ویژه خال حکمه! یعنی اگه تو کارتی از خانوادهای که بازی شده نداشته باشی، میتونی با یه کارت از خانواده حُکم (حتی ضعیفترینش) اون دست رو ببری.
کوت: یه پیروزی خیلی شیرین! وقتی تیمت ۷ دست پشت سر هم ببره و حریف هیچ دستی نگیره، به جای ۱ امتیاز، ۲ امتیاز میگیرین.
شلم: یعنی تیمت هر ۱۳ دست بازی رو ببره. این اتفاق خیلی کم میفته و ۳ امتیاز داره.
اینها فقط کلمههای پایهای بودن. برای اینکه مثل یه حرفهای تمام اصطلاحات رو بشناسی، مقاله کامل اصطلاحات بازی حکم رو حتما بخون.
قوانین پایه بازی حکم تو چند خط ساده

کل بازی حکم روی چندتا قانون ساده و اصلی بنا شده:
هدف نهایی: رسیدن به امتیاز ۷. هر تیمی زودتر به این امتیاز برسه، برنده کل بازیه.
چطوری امتیاز میگیرین؟ بازی به صورت «سِت به سِت» انجام میشه. هر ست شامل ۱۳ «دست» بازیه. تیمی که تو یه ست، حداقل ۷ دست رو ببره، ۱ امتیاز میگیره.
قانون پیروی از خال: این مهمترین قانون بازیه! تو مجبوری کارتی از همون خانوادهای (خالی) بازی کنی که نفر اول بازی کرده.
کی دست رو میبره؟ در حالت عادی، کسی که قویترین کارت از اون خانواده رو بازی کرده، برنده دسته؛ مگر اینکه کسی با «خال حکم» دست رو «بریده» باشه!
این چهارتا مورد، ستونهای اصلی بازی حکمه. برای اینکه با تمام جزئیات و قوانین خاص آشنا بشی، میتونی به مقاله قوانین کامل بازی حکم سر بزنی.
خب، بازی چطوری شروع میشه و پیش میره؟

حالا که با کارتها، زبون بازی و قوانین اصلی آشنا شدی، بیا قدم به قدم ببینیم یه «سِت» از بازی چطور انجام میشه.
مرحله ۱: یارکشی و تقسیم کارت
تو بازی چهارنفره، دو نفر روبرویی با هم یار میشن. یه نفر کارتها رو بُر میزنه و اول به هر بازیکن ۵ تا کارت میده.
مرحله ۲: انتخاب فرمانده کل: تعیین حاکم!
با همون ۵ تا کارت اولیه، «حاکم» مشخص میشه. هر بازیکنی که «آس» داشته باشه، حاکمه.
اگه دو نفر آس داشتن چی؟ اینجا یه قانون «فقط برای قرعهکشی» داریم: پیک ♠ > دل ♥ > گشنیز ♣ > خشت ♦.
مثال واضح: تو آسِ دل (♥A) داری و حریفت آسِ خشت (♦A). چون «دل» تو این قرعهکشی از «خشت» بالاتره، تو حاکم میشی. این قانون رو همینجا فراموش کن چون فقط برای همین لحظه کاربرد داشت.
مرحله ۳: دستور فرمانده: اعلام حُکم
حاکم به ۵ تا کارت اولش نگاه میکنه و اون خانوادهای رو به عنوان «حُکم» انتخاب میکنه که تو دستش ازش بیشتر و قویتر داره.
مثال: تو حاکم هستی و این کارتها رو داری: سرباز گشنیز ♣J، ۹ گشنیز ♣۹، ۸ گشنیز ♣۸، آسِ دل ♥A، ۲ پیک ♠۲. دستت پر از گشنیزه! پس با صدای بلند اعلام میکنی: «حُکم، گشنیز!».
حالا پخشکننده بقیه کارتها رو میده تا همه ۱۳ تا کارت داشته باشن.
مثال کامل یه دست بازی (که دیگه کامل جا بیفته!)

بیا با هم یه دست رو بازی کنیم تا ببینی چقدر سادهس.
- شرایط بازی: تو حاکم هستی و حُکم، گشنیز ♣ است.
- شروعکننده: تو.
دست اول:
تو: با یه کارت قوی شروع میکنی: آسِ دل (♥A).
حریف ۱ (نفر بعد): دل داره و مجبوره دل بازی کنه ۵ِ دل( ♥۵).
یارت: اون هم دل داره: ۹ِ دل (♥۹).
حریف ۲: اون هم دل داره: شاه دل (♥K).
نتیجه دست اول: چون همه دل بازی کردن، قویترین کارت دل برنده است. یعنی تو با آسِ دل. پس این دست مال تیم شماست. امتیاز دستها: شما ۱ - حریف ۰. برنده هر دست، دست بعدی رو شروع میکنه.
دست دوم:
تو (شروعکننده): این بار یه کارت پیک بازی میکنی: ۱۰ پیک (♠۱۰).
حریف ۱: اونم پیک داره: سرباز پیک (♠J). (فعلاً اون برنده است).
یارت: اونم پیک داره: شاه پیک (♠K). (حالا یارت برنده است!).
حریف ۲: اون هیچ کارتی از خانواده پیک نداره! اینجا بهترین فرصته که از سوپرمنهاش استفاده کنه. اون با ضعیفترین کارت حُکم، یعنی ۲ِ گشنیز (♣۲)، دست رو «میبُره»!
نتیجه دست دوم: با اینکه یارت شاه پیک (یه کارت خیلی قوی) رو بازی کرد، ولی چون حریف ۲ با خال حُکم دست رو «برید»، تیم حریف برنده این دست شد! امتیاز دستها: شما ۱ - حریف ۱. حالا حریف ۲ باید دست بعدی رو شروع کنه.
مدلهای دیگه بازی حکم
حکم چهار نفره: همین نسخه کلاسیک و باحال که الان یاد گرفتی. برای یادگیری استراتژیهای پیشرفته، مقاله آموزش بازی حکم به صورت چهار نفره رو ببین.
حکم سه نفره: یه حالت خاص که معمولاً یه نفر در مقابل دو نفر بازی میکنه. قوانین کاملش رو تو مقاله آموزش بازی حکم حالت سه نفره رو بخون.
حکم دو نفره: یه دوئل سریع و فکری با قوانین متفاوت. جزئیات کاملش تو مقاله آموزش بازی حکم دو نفره توضیح داده شده.
نتیجهگیری
تو الان کامل با قوانین و جریان بازی حکم آشنا شدی. دیدی چقدر ساده بود؟ مهمترین نکته اینه که نترسی و بازی کنی. هرچی بیشتر بازی کنی، قلقهای بازی بیشتر دستت میاد. پس دفعه بعدی که رفقات جمع شدن، تو اولین نفری باش که میگه «بریم حکم!».
حالا نوبت توئه!
کدوم قسمت برات جالبتر بود؟ اگه هنوز سؤالی داری، حتماً تو بخش کامنتها بپرس. خوشحال میشیم کمکت کنیم